מה זה מודיעין עסקי ולמי הוא מתאים?

קרה לכם פעם שרציתם לגייס עובד או שותף לחברה שלכם, אך לא הייתם בטוחים שניתן לסמוך עליו במאת האחוזים? האם עובדים שלכם עברו לחברה מתחרה למרות שהיו מאוד מוערכים אצלכם? התרחשו שינויים בשוק הפעילות שלכם שלא הצלחתם לחזות? השאלה היא כיצד אפשר לבדוק מודיעין עסקי עבור צרכי העסק שלכם? אם השבתם על לפחות אחת השאלות בחיוב- הכתבה הזאת בנושא מודיעין עסקי בדיוק בשבילכם!

מה זה מודיעין עסקי?

בשוק התחרותי של ימינו, קמו חברות שמספקות שירותים של מודיעין עסקי. בעצם, חברות מודיעין עסקי אוספות מידע על מתחרים, לקוחות, עובדים קיימים ועובדים פוטנציאליים.

תהליך של מודיעין עסקי אוסף מידע מהסביבה בדרכים שונות ומגוונות, כאשר מטרתו של המידע שנאסף הוא לקדם את החברה ולעזור לה להגשים את מטרותיה.

בעידן התחרותי של היום, ישנו מבחר אדיר של חברות בכל תחום. על מנת להבטיח שהלקוחות יבחרו בכם, חשוב לייצר יתרון תחרותי ולהבין בצורה מיטבית את הסביבה העסקית בו החברה שלכם פועלת. מודיעין עסקי יוכל לעזור לכם לייצר יתרון שכזה, ולהבטיח כי תקבלו החלטות טובות יותר שמבוססות על מידע מהימן ולא על הערכה או תחזית.

מודיעין עסקי אוסף מידע זמין וגלוי. למשל, אם אתם מחפשים שותף לעסק שלכם, אין ספק שתצטרכו לסמוך על האדם שתגייסו, להכיר אותו היטב ולוודא כי ניתן לסמוך עליו. באמצעות מודיעין עסקי, ניתן יהיה לבחון היכן אותו אדם עבד בעבר, להיכנס לדף הפייסבוק של אותו אדם ולבנות עליו פרופיל שלם. כך תבטיחו כי הסיכון יהיה מינימלי, והאדם אותו תגייסו יהיה בצד שלכם.

מה ההבדל בין מודיעין עסקי לריגול עסקי?

ריגול עסקי בעצם זו שיטת איסוף מידע שונה לגמרי, המבוססת על ריגול ומעקבים לצורך קבלת המידע. בשונה ממודיעין עסקי, שהוא תחום לגיטימי לגמרי שאף נלמד באוניברסיטאות מסביב לעולם, ריגול עסקי טומן בחובו מכשולים משפטיים רבים ולכן חברות רבות מסתפקות במודיעין עסקי.

חברות מודיעין עסקי בישראל

בישראל קיימות מספר חברות אשר מעניקות שירותים של מודיעין עסקי. בין החברות הבולטות נמצאת חברת ITI. עליכם לבדוק קודם מה הצרכים שלכם, ואיזה חברה מבין החברות שקיימות בשוק יכולה לענות על הצרכים שלכם ויש לה את הניסיון והידע הדרוש.

משרד חקירות ITI פועל עשרות שנים בתחום מודיעין עסקי, עם עובדים שיוצאים מיחידות מיוחדות ובעלי ידע במגוון תחומים. החברה מעניקה שירותים לחברות בכל הסקטורים, תוך כדי תיאום ציפיות והצבת מטרות משותפות.

איך ניתן לאסוף מודיעין עסקי?

איסוף של מודיעין עסקי בינלאומי דורש מיומנות ויצירתיות, תוך כדי הצלבות מידע ממקורות שונים (גלויים ופחות גלויים). את המידע ניתן לאסוף בכל מיני דרכים, החל בפעילות שטח של כנסים מסחריים, האזנת סתר, עד לכניסה לחשבונות הרשתות החברתיות ואינטראקציה ישירה עם הגופים עליהם אנו אוספים מידע. בכנסים מסחריים ניתן להביט על קשרים בין אנשי עסקים, על מחירים בשוק, מגמות חדשות, טכנולוגיות חדשות שפורצות לשוק, כוונות ממשלתיות וכדומה.

ברשתות החברתיות נמצא מידע רב, כאשר אנשים משתמשים ברשתות אלו לשימושים אישיים ומסחריים. למשל, ב-Linkedin אנשים רושמים את העיסוק שלהם, את החברה בה הם עובדים ומעסיקים מחפשים עובדים דרך אתר זה. כך ניתן לאסוף מידע על מתחרים ולהבין אילו חברות מגייסות עובדים על מנת להתרחב ולגדול, מה השכר במשק למשרה מסוימת ובאופן כללי לקבל המון מידע על האסטרטגיות של השחקנים הנוספים בשוק.

על מנת לקבל תמונת מצב ברורה יותר על המתחרים, ניתן ליצור אינטראקציה ישירה עם חברה מתחרה, למשל על ידי רכישה באחת החנויות שלה, וכך לקבל אינדיקציה לגבי טווח המחירים בחנות, מספר עובדים, מוצרים עיקריים וכו'.

מהם היתרונות של מודיעין עסקי?

איסוף מודיעין עסקי מביא עימו שורה של יתרונות, ובהם:

  1. זיהוי מתחרים והבנה של פעילותם העסקית. קבלת מידע על מחירים, מבנה השוק וכיצד ניתן לייצר יתרונות תחרותיים שישימו את החברה שלכם בפוזיציה טובה יותר.
  2. שווקים חדשים שניתן להיכנס אליהם, מוצרים חדשים שקיימים בשוק וטכנולוגיות חדשות. מידע על חברות שניתן לרכוש או להתמזג איתן, יכול ליצור ערך רב לחברה ולגרום להרחבתה.
  3. זיהוי איומים עסקיים חדשים. השוק מתפתח וגדל בקצב מהיר, כך שאיומים חדשים נוצרים על בסיס קבוע. זיהוי האיומים הללו מראש תוך מחשבה כיצד ניתן להתמודד עימם, עשוי להיות יעיל עבור החברה ולהשפיע על ביצועיה בעתיד.
  4. יצירת קשרים עסקיים ושיתופי פעולה עם מתחרים.
  5. קבלת רקע ומידע מהותי על עובדים פוטנציאליים.
  6. כלי למשא ומתן- ידע הוא כוח, וכאשר הוא נמצא בצד שלכם יש לכם יתרון על המתחרים שלכם.
  7. סיכול הדלפות וזליגת מידע מתוך הארגון שלכם. בשנים האחרונות אנו שומעים יותר ויותר על מקרים של חשיפת סודות עסקיים, מידע אשר יש לו ערך עצום עבור חברות בכל תחום. מידע קריטי שזולג מתוך הארגון יכול לחבל בעסקאות פוטנציאליות, ואף לפגוע אנושות בחברה. למשל, בחברת היי טק שמפתחת טכנולוגיה חדשה ישנו ערך רב לשמירה על סודיות, שכן אם המידע יצא החוצה מתחרים פוטנציאליים עלולים לקחת בעלות על הרעיון. דוגמה נוספת היא חברת "קוקה קולה", אשר שמרה על סודיות מוחלטת בנוגע למתכון הסודי לייצור הקולה, מה שגרם לה להיות אחת החברות הכי חזקות ומצליחות לאורך השנים. ברור לכולנו שאם המתכון היה מודלף וחברות מתחרות היו מייצרות את אותו המוצר בדיוק, הסיפור של "קוקה קולה" היה יכול להיגמר אחרת.

מתי כדאי לפנות למשרד חקירות בכדי להתחיל תהליך של מודיעין עסקי?

כפי שהוזכר בכתבה, ישנם מספר תחומים בהם מודיעין עסקי יכול להיות מועיל עבור העסק שלכם. אם אתם רוצים לקבל מידע על מתחרים פוטנציאליים, על שווקים חדשים והזדמנויות חדשות, על מוצרים וטכנולוגיות חדשות, לצבור מידע על האיומים החדשים שתוקפים את העסק שלכם, אסטרטגיה שיווקית של המתחרים שלכם, אתם חושדים בהדלפת מידע מתוך הארגון שלכם או שאתם מגייסים עובדים חדשים. כל אלו הן סיבות מעולות להתחיל בתהליך של מודיעין עסקי.

ITI משרד חקירות

ITI הינה חברה העוסקת בייעוץ אסטרטגי ובמודיעין עסקי, הפועלת למעלה מ-20 שנה. החברה נוסדה על ידי החוקר הפרטי עירד תמיר, ומונה כ-35 עובדים. לחברה יש ידע נרחב בתחום ייעוץ אסטרטגי, כאשר העובדים בחברה עוברים הכשרות מקצועיות ובעלי ידע בתחומים שונים.

ITI מעניקה שירותים למשרדי עורכי הדין המובילים בארץ, לגופים עסקיים, חקירות קטנות, חקירות בינלאומיות, ולחברות ולאנשים פרטיים בין היתר בשל חקירות בגידה ועוד. אם אתם רוצים לקדם את הארגון שלכם, לחתור לקבלת מידע על תהליכים שונים שמתרחשים בסביבה העסקית ולהשיג יתרונות תחרותיים, אל תהססו וצרו אתנו קשר.

אנו נבטיח שתקבלו את המידע הנחוץ עבורכם ותוכלו להשיג את המטרות שלכם.

עירד תמיר
חוקר פרטי מוסמך בעל ניסיון של מעל 20 שנה באיסוף מודיעין ופתרון משברים.
ITI חקירות
השאר פרטים ונחזור אלייך

    שתפו את המאמר