חוק האזנת סתר

סוגי האזנות סתר

כששומעים את צמד המילים "האזנת סתר" רובנו מיד נדמיין סצנה מסרט בה מיקרופון קטן נשתל בתוך רהיט בבית, מבלי ידיעתם של דיירי הבית. זוהי אכן דרך נפוצה ומוכרת לביצוע של האזנת סתר, אך כיום קיימות דרכים יעילות ומתוחכמות יותר לביצוע של האזנות סתר. טכנולוגיות מתקדמות קיימות גם בתחום של האזנות סתר, וכיום מתמקדות במכשירים האלקטרוניים שלנו – הטלפונים החכמים, טאבלטים, מחשבים ניידים. כל אלה מכילים מידע רב אודותינו, ובעלי יכולות של תקשורת סלולארית או רכיבי מיקום GPS, אשר מאפשרים סוגים שונים של האזנות מתוחכמות. כיום, בעולם בו המידע שלנו נגיש לכל, לוחמת הסייבר נפוצה וכמעט לכל מכשיר ניתן לפרוץ ולהאזין או לבצע מעקבים. על כן, "האזנה" אינה רק הקלטה של אודיו, וכוללת בתוכה מגוון רחב של אפשרויות מעקב.

מהי האזנת סתר?

האזנת סתר היא האזנה לשיחת הזולת ללא הסכמה של משתתפי השיחה, והיא מהווה פגיעה אסורה בזכות לפרטיות. הזכות לפרטיות מעוגנת כזכות יסוד בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, חוק האזנת סתר, וחוק הגנת הפרטיות. האזנת סתר עשויה להתבצע במגוון דרכים, בין אם האזנת סתר לטלפון נייד, האזנה לשיחה או הקלטתה, האזנה לתקשורת מחשבים, שימוש באמצעים טכנולוגיים להגברה והקלטה.

חשוב לדעת כי הקלטה עצמית של שיחה פרטית, גם במקרה בו הצד השני אינו מיודע על כך, היא חוקית, למעט במקרים המסויגים בחוק האזנות סתר, הקשורים לביצוע עבירה או נזק, האזנת סתר בין בני זוג במטרה לגילוי דברים שבינו לבינה. במקרים אלו, מטרת החוק הינה למנוע עידוד לעברה או פגיעה בצנעת הפרט. הקלטה שעלולה לשבש מהלכי משפט, להטות עדויות או לשמש נגד אחד הדוברים.

חוק האזנת סתר

על פי חוק האזנת סתר – תשל"ט 1979, "האזנה" נחשבת האזנה או קליטה של שיחת הזולת באמצעות מכשיר. האזנת סתר מוגדרת בחוק האזנת סתר כ"האזנה ללא הסכמת אף אחד מבעלי השיחה, לרבות הקלטת שיחה". בנוסף לכך, (במקום החוק קובע) חוק האזנת סתר קובע כי האזנה למטרת עבירה או גרימת נזק אינן חוקיות, ועל כן, גם אם הן נעשו בהסכמת אחד מבעלי השיחה, הן אסורות.
חוק האזנת סתר קובע כי דינה של עבירת האזנת סתר עשוי להגיע עד לכ- 5 שנות מאסר.

האזנת סתר חוקית

בישראל, האזנת סתר חוקית מתבצעת על ידי רשויות המדינה ונהוג להבחין בין האזנות סתר למטרת שמירה על בטחון המדינה, ובין האזנות סתר למניעת עבירות וגילוי עבריינים.
האזנה למטרת ביטחון המדינה מבוצעת על ידי רשויות הביטחון במדינה, ביניהן הצבא, השב"כ והמוסד והן מותרות רק בחתימתו של שר הביטחון או ראש הממשלה. ממועד החתימה, האזנות הסתר החוקיות מאושרות לשלושה חודשים עם אפשרות להארכה נוספת.

האזנה למטרת גילוי ומניעת עבירות, מבוצעת על ידי המשטרה או על ידי גופי חקירה נוספים כמו הרשות לניירות ערך ובין היתר משרדי חקירות. היתר מסוג זה ניתן על ידי שופט מבית המשפט המחוזי. על מנת לקבל היתר האזנה מסוג זה, יש ראשית להציג נימוקים אודות הסיבה לפגיעה בפרטיות, למטרת מניעה מראש או גילוי בדיעבד של פשע.

האזנת סתר בגני ילדים

נושא האזנות סתר בגני ילדים לא היה מוסדר בחקיקה עד השנים האחרונות, טרם עליית פרשיות התעללות בגני ילדים לכותרות החדשות. לאחרונה, פסק דין תקדימי קבע כי הקלטות אשר נעשות בגני ילדים אינן נכנסות תחת הקטגוריה של האזנת סתר, שכן להורים המקליטים בגן קיימת הגנה בחוק הגנת הפרטיות, שאומרת שיש חובה מוסרית לשמור על הילדים, כאשר יש חשש לפגיעה.

האזנות סתר בין בני זוג

בתהליך גירושין האזנות סתר בין בני זוג פוגעות בזכותם לפרטיות, אינן חוקיות ועל כן אסורות לשימוש. הליך משפטי של בגידות בנישואין וגירושין מתנהל בבית דין לענייני משפחה או בבית דין רבני. במהלכו, מתבקשים הצדדים להוכיח את טענותיהם באמצעות הצגת ראיות חוקיות אשר הושגו בדרכים הולמות ומבלי לפגוע בפרטיותו של אדם. האזנות סתר בין בני זוג אינן משמשות ראיות לגיטימיות בבית המשפט. חוק הגנת הפרטיות קובע כי אלא אם בית המשפט התיר באופן חריג, לא ניתן להשתמש בחומרים שהושגו באמצעות האזנות סתר ויתירה מכך – גם אם תימצא ראיה היא תהיה פסולה בבית המשפט, שכן ראיה שהושגה באמצעים אסורים נפסלת מלשמש כראיה.

עירד תמיר
חוקר פרטי מוסמך בעל ניסיון של מעל 20 שנה באיסוף מודיעין ופתרון משברים.
ITI חקירות
השאר פרטים ונחזור אלייך

    שתפו את המאמר