• מודיעין עסקי
  • מודיעין עסקי או ריגול תעשייתי – מה כדאי לי ומה ההבדלים?

מודיעין עסקי או ריגול תעשייתי – מה כדאי לי ומה ההבדלים?

מודיעין עסקי בהגדרתו – הוא למעשה סדרה של פעולות משפטיות אשר מותר למשרד חקירות לנקוט בכדי לקבל את המידע לו זקוק על חברה מתחרה אשר נשכר לבצע חקירה לגביה, אך לעומת זאת ריגול תעשייתי הינו מפר את גבולות החוק והתנהלות של פעילויות אסורות למעשה – מדוע משתמשים בטכניקות אלו? ננסה להסביר במאמר הבא. בשנים קודמות לרוב ריגול תעשייתי בוצע בעיקר על ידי שליחת סוכנים לחברה מתחרה בכדי לאסוף מידע מודיעיני או כדי להפיק מידע עסקי מבפנים על העסק ומצבו מבחינה כלכלית, השקעות עתידיות, שאיפות ועוד. עיקר הפעילות בימים אלו מסתכמות בעיקר בתחומים: פריצה למחשבי החברה, האזנת סתר, מודיעין עסקי ייעוץ אסטרטגי לעסק, אישי ופוליטי, ייעוץ אסטרטגי במקרי בגידה בין בני זוג, ייעוץ אסטרטגי בינלאומי לחברות וארגונים ועוד.

מודיעין עסקי מה זה וכיצד זה מבוצע?

 

  • חומרי מעקב שפורסמו על ידי מתחרה, בין אם באתר האינטרנט שלהם, באתרים מקצועיים בשטח ובין אם בפלטפורמות שלוקח יותר זמן למצוא מידע ולאחזר אותו – בעידן של היום הכל נמצא לרוב אונליין ורק צריך לחפש את המידע במקומות הנכונים על מנת להגיע אליו גם הוא "מוסתר מעט".
  • מעקב אחר הדוחות הכספיים שמפרסמת חברה באתר האינטרנט שלה או באתרים שאינם חסויים – גם פה רוב המידע קיים אונליין ורק צריך לחפש ולהתעניין במקומות הרלוונטיים על מנת להשיג את המידע המתאים.
  • ניצול מערכות יחסים קיימות ויצירת קשרים עם גורמים רלוונטיים: לרוב מנהלי חברות מתחרות מסתובבים באותם מעגלים ופוגשים באותם האנשים. שאלות שאתה שואל מישהו שמכיר אנשים רלוונטיים בחברה מתחרה יכול להוביל אותך למידע שחיפשת. כמובן, בכדי לקבל את התשובות אותן אתה מעוניין לקבל יש להתנהל בצורה מושכלת, פה אנו נכנסים לתמונה ע"י ליווי מקצועי וניסיון ארוך שנים בתחקור מתחרים ללא ידיעתם ע"י מניפולציות טבעיות.

יועץ אסטרטגי וניתוח עסקי מדוע זה כה חשוב לעסק שלך?

 

איסוף מודיעין עסקי אינו מורכב מפעולה אחת, אלא זו סדרה של פעולות אשר יביאו לכם הצצה למידע עסקי בכל פעם וכך נבנה מעשה כלל הסיפור מאחורי הקלעים ולפנים.

בדרך כלל, רק לאחר ביצוע פעולות שונות מקבלים עובדות שמספקות לך מידע חשוב. מכיוון שמדובר בפעולות משפטיות, כל תוצאה לא תהיה משמעותית בהשוואה לתוצאות הפעולות הבלתי חוקיות, ולכן יש לבצע את איסוף המודיעין העסקי בדרכים קבילות בחוק ובצורה אלגנטית על מנת שיתקבלו בדרכים המקובלות בחוק.

לוקח זמן ומחשבה לפתח אסטרטגיה נכונה לאיסוף חומרים וכאמור לנקוט בצעדים קטנים רבים שיובילו יחד למידע משמעותי ולכן כדאי לקבל ייעוץ אסטרטגי מתאים. כמנהל בכיר יש לך אחריות רבה ולכן חשוב לקבל ייעוץ אסטרטגי הולם . הפקדת משימה זו בידי מחלקת החקירות, שבסמכותה לאסוף את המידע, היא ההחלטה הנכונה עבורך וכדאי להשקיע זמן מחשבה במציאת הפתרון המתאים למקרה.

איך עובד מעקב סמוי?

 

אנו בדר"כ רגילים לראות מעקב סמוי של אנשים רבים, במיוחד בתוכניות טלוויזיה ובסרטים, אך מעקב כזה נעשה למעשה מדי יום, בכל מקום.

התבוננות כזו יכולה להיות עבור גבר או אישה החשודים בבני זוגו בבגידה, עבור איש מקצוע שנשאר בחובות והגיש בקשה לפשיטת רגל ועוד סיבות רבות ומגוונות. המעקבים מבוצעים תוך התחשבות בניסיון רב, ידע מקצועי וטכנולוגיות מתקדמות ולרוב לא תוכלו לזהות שמדובר במקרה חקירה בייחוד אם משרד החקירות מיומן.

כיום, מעקב סמוי מתחיל בטכנולוגיה העדכנית ביותר. מעקבים סמויים הם חלק גדול מצעדי החקירה, בעיקר בגלל השימוש בטכנולוגיה המאפשרת מעקב אחר אנשים וים באופן מקוון ולרוב יתחיל בפעולת חקירות אונליין למציאת מידע רלוונטי עבור מקרה החקירה.

עם זאת, אין צורך לעקוב פיזית אחר החשוד, אלא פשוט לאסוף את כל הנתונים ולהריץ את החוקרים המפוזרים בנקודות מסוימות אשר לרוב נמצאות במרחק חיפוש קל משום שרוב האנשים דיי חשופים בפעולות היומיומיות שלהם עם העידן של היום.

בנוסף לשימוש בטכנולוגיה מתקדמת, תצלומים פרטיים מצריכים לרוב מעקב פיזי, בעיקר בשל הצורך לצלם את החשוד בצורה ממוקדת. ככל שהלקוח רוצה להוכיח פשע ספציפי או קשר ספציפי, עליך לספק ראיות לבית המשפט ולאותו לקוח ולכן כדאי לקבל ייעוץ אסטרטגי לאיסוף המודיעין העסקי בצורה הטובה ביותר אשר תוכל לשמש אותך בעתיד בצורה קבילה בבית המשפט בישראל.

חקירות מודיעין עסקי כיצד הן מתבצעות?

 

חקירות מודיעין עסקי פרטי מתבצעות ברמות שונות ומגוונות, החל ממציאת המסמכים הדרושים לגבי אותו מקרה חקירה, וכלה בחשיפת ההיסטוריה של חשוד וכמובן ציטוטים והאזנות סתר, המהווים חלק חשוב בכל חקירה.

מדוע כל כך חשוב לערוך חקירה משפטית מתאימה?

 

ראשית מכיוון שהחוקר הפרטי עצמו כפוף לחוקי המדינה בכלל ולדיני הבלשים הפרטיים בפרט, וכמובן לכל הקשור בנושא חוק הגנת הפרטיות. שנית, ראיות שהושגו שלא כדין אינן קבילות בבית המשפט ואף עשויות לסכן את נציב החקירה ואת החוקר הפלילי, זכרו מקרי חקירה נופים לרוב על דברים קטנים! במקרי חקירה מסוימים חשוב לוודא שאתם מקבלים ייעוץ אסטרטגי מתאים שתוכלו להגיע למיטב התוצאות אליהן אתם שואפים!

אז אילו דרכים חוקיות נותרו בפני החוקר הפרטי ומשרדי החקירות? אחת השיטות הנפוצות ביותר היא צילום ומעקבים – זו שיטה יעילה במיוחד במקרי חקירות קטנות אישיות, אך היא בהחלט טובה גם בתחום החקירות הכלכליות, שם יש לאסוף מידע מבלי לדעת את הנושא.

המעקב חוקי, ואם נעשה בצורה מקצועית ויעילה, ניתן לסיים את החקירה תוך ימים או שבועות ולהגיע לתוצאות משמעותיות עבור התיק אשר יכולות לקבוע את דינו.

במחקרים קשים בהם המעקב לא יהיה יעיל ניתן להשתמש בחוקרים פרטיים סמויים שעובדים תחת הכיסוי המתאים – ובאמצעות כך לדובב את הנחקר מבלי ידיעתו ולהגיע לתוצאות מעולות ע"י האזנת סתר מתאימה אשר יכולה לשמש בעתיד.

שלב נוסף הוא חקירה ישירה, בה נשאל הנבדק – הנחקר שאלה אודות המידע שנאסף אודותיו בשלב הסמוי וכאשר הוא מאמת את אמיתות גרסתו לגבי התוצאות שנאספו, גם פה חשוב כמובן לקבל ייעוץ אסטרטגי מתאים אשר יוביל למודיעין המתאים.

חשיבות מקצועיותו של חוקר פרטי בשנת 2021

 

כאשר אנו מדברים על משרד חקירות, המפתח להצלחת חקירה נעוץ בכמה משתנים: ניסיונו של החוקר הפרטי, יצירתיותו ומקצועיותו וכמובן שנות ניסיונו במקצוע, לא מעט פעמים חקירות נופלות על טעויות קטנות ולכן הפרטים והדיוק חשובים לא פחות!

אומנות החקירה נרכשת לאורך שנים ולניסיון יש משקל רב, כך שאם ברצונך לערוך חקירה מהירה, מקצועית והכי חשוב משפטית, עליך לפנות למחלקת חקירות ותיקה ואמינה, גם אם היא עולה לך קצת יותר.

ITI משרד חקירות בבעלות עירד תמיר ידועים בעבודתם רבת השנים. הממצאים והראיות שנאספו סייעו בפתרון הליכי משפט רבים, וכתוצאה מכך צבר המשרד מוניטין מצוין בקרב עורכי דין, גורמים משפטיים, משרדי ממשלה ולקוחות פרטיים.

עירד תמיר
חוקר פרטי מוסמך בעל ניסיון של מעל 20 שנה באיסוף מודיעין ופתרון משברים.
ITI חקירות
השאר פרטים ונחזור אלייך

    שתפו את המאמר